جنگها و تاریخ

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

جنگ مدیا

← آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


Think,Befor We Act

/ساعتی در خود نگر تا كیستی/ از كجائی وز چه جائی چیستی/ در جهان بهر چه عمری زیستی/ جمع هستی را بزن بر نیستی

ناوهای آبی-خاکی کلاس فودره


http://www.naval-technology.com/projects/foudre/images/foudre10.jpg

رضاکیانی موحد

دو فروند کشتی آبی-خاکی قدیمی اوراگان و ارواژ تا سالها ستون فقرات نیروی آبی-خاکی فرانسه را تشکیل می دادند. این کشتی ها متعلق به دهه 60 بودند و در میانه ی دهه ی 80 نیروی دریایی فرانسه تصمیم گرفت تا دو کشتی جدید و بزرگتر برای جایگزینی آنها به خدمت بگیرد. این شناورهای جدید ناوهای آبی-خاکی کلاس فودره نام گرفتند و از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی با ناوهای آبی-خاکی نسل ماقبل خود داشتند. فودره (ال-9011) در سال 1990 و سیروکو(ال-9012) در سال 1998 به خدمت نیروی دریایی فرانسه درآمدند. این کشتی ها در حوضچه ی خشک شرکت دی.سی.ان.اس در برست ساخته و به آب انداخته شدند.

طراحی

وظایف اصلی ناوهای کلاس فودره عبارتند از تخلیه کردن سربازان و خودروهایشان در ساحل، حمل تجهیزات و ملزومات برای دیگر ناوها و کمکهای بشر دوستانه به غیرنظامیان در مواقعی که حوادث طبیعی روی می دهند.

ناوهای آبی-خاکی کلاس فودره برای جابجایی یک گردان مکانیزه ی واکنش سریع فرانسه طراحی شده اند. به علاوه، فودره می تواند به عنوان یک ناو لجستیکی ملزومات لازم برای دیگر کشتی های یک ناوگان را حمل کند. بدنه ی کشتی بر اساس یک عرشه ی تخلیه ساخته شده است که سه چهارم طول کشتی را در برگرفته است.

کشتی های آبی-خاکی کلاس فودره می توانند 467 نفر سرباز و 1880 تن ملزومات و مهمات آنها را در خود جای دهند و در مواقع اضطراری می توانند تا 1600 نفر سرباز را حمل کنند. توانایی دریاپیمایی این کشتی ها به همراه 700 نفر خدمه تا 30 روز می باشد. فودره می تواند تا 10 تانک سبک آ.ام.اکس-10 و 50 خودروی رزمی دیگر را در عرشه ی خودروی خود جای دهد.

عرشه ی تخلیه ی فودره با فضای 13هزار متر مکعب می تواند تا 10 دستگاه لندینگ کرافت متوسط یا یک دستگاه لندینگ کرافت بزرگ به علاوه ی 4 دستگاه لندینگ کرافت متوسط را در خود جای دهد. این فضا را می توان به عنوان پارکینگ برای خودرو و یا تانک استفاده کرد. اگر لندینگ کرافتهای آن را بردارند فضای کافی برای حمل 200 دستگاه خودرو در درون فودره محیا می شود. عرشه ی تخلیه ی این کشتی ها در قسمت پاشنه واقع شده و با 122 متر طول و 14 متر عرض می توانند پذیرای شناورهایی با وزن 400 تن شود. در کنار عرشه ی تخلیه برای جابجایی بارهای سنگین یک جرثقیل بزرگ نصب شده است.

هر دو کشتی دارای تجهیزات فرماندهی و کنترل برای هدایت نیروهای پیاده شده در ساحل دشمن می باشند. علاوه بر این هر کشتی دارای تجهیزات پزشکی کافی، 2 اتاق عمل و 47 تخت بیمارستانی است. فودره و سیروکو به گونه ای طراحی شده اند که می توان یک بیمارستان ماجولار را در آنها جای داد.

 

هواگردها

آشیانه ی هواگردها در ناوهای کلاس فودره در قسمت جلویی سازه ی کشتی واقع شده است و دارای دو در کرکره ای می باشد. آشیانه ی کشتی می تواند 2 فروند هلیکوپتر ترابری سنگین سوپرفرلون یا 4 فروند سوپرپوما را در خود جای دهد.  بلافاصله پس از آشیانه، عرشه ی پرواز اصلی قرار دارد. عرشه ی پرواز ناوهای کلاس فودره می تواند پذیرای 7 فروند هلیکوپتر سوپرپوما باشد. این کشتی دارای 2 باند فرود در قسمت میانی کشتی و یک باند فرود بر روی سقف متحرک عرشه ی تخلیه می باشد. هواگردها می توانند در هر ساعتی از شبانه روز به پرواز درآمده یا بر روی عرشه ی فرود کشتی فرود بیایند.

هلیکوپترهای سوپرفرلون می توانند تا 27 نفر سرباز را تا فاصله ی 1000 کیلومتری حمل کنند. به علاوه، می توان آنها را به انواع موشکهای ضدکشتی و اژدر مجهز کرد. در این صورت کشتی های کلاس فودره قابلیت تهاجمی ضدسطحی زیادی می یابند. سوپرپوما می تواند 19 تا 24 نفر سرباز را ،بسته به مدل هلیکوپتر، در درون خود جای دهد و شعاع عملیاتی آن به 840 کیلومتر می رسد.


Foudre

تجهیزات الکترونیکی

ناوهای کلاس فودره برای مدیریت صحنه ی نبرد به یک سیستم اطلاعات نبرد زنیت-8 ساخت دی.سی.ان.اس مجهز هستند و یک سیستم اوپسمر پشتیبانی از آن را برعهده دارد. تجهیزات مخابراتی معمولی و ماهواره ای برای هدایت سربازان و ارتباط با مراکز فرماندهی نیروی دریایی در این کشتی نصب شده اند.

شرکت تالس تهیه ی تجهیزات جنگ الکترونیکی آ.آر.بی.بی-36 برای مقابله با تهدیدات الکترونیکی دشمن بر عهده داشته است. جستجوی فضای اطراف این شناورهای بر عهده ی یک دستگاه رادار جستجوی هوایی/سطحی باند دی مارس،  یک رادار دفاعی 2459 و دو دستگاه رادار ناوبری 1229 باند آی (همگی ساخت تالس) قرارگرفته است

تسلیحات

دفاع از کشتی های آبی-خاکی کلاس فودره بر علیه هواگردها و موشکهای دشمن بر عهده ی 3 لانچر دوقلوی موشک سمباد گذاشته شده است. سمباد موشکهای مادون قرمز زمین به هوای میسترال را شلیک می کند و این موشک کوتاه برد با سرجنگی 3 کیلوگرمی خود می تواند تا 5 کیلومتر برد داشته باشد.

همچنین این کشتی ها به 3 قبضه توپ خودکار 30 میلیمتری با نواخت 800 تیر در دقیقه مسلح هستند. این توپها با کنترل اوپترونیک ساخت ساژم هدفگیری می شوند. این سایت هدفگیری دارای تصویربردار مادون قرمز، دوربین تلویزیونی و فاصله یاب لیزری است.

پیشرانه

پیشرانه ی اصلی ناوهای کلاس فودره عبارتند از 2 دستگاه موتور دیزل 16 سیلندر ساخت سمت-پیلستیک. این موتورها دو محور اصلی کشتی را که به پروانه های با زوایه ی گام متغیر به چرخش درمی آورند.  این کشتی های دارای پیشرانه ی سینه کشتی با توان 735 وات برای افزایش مانور پذیری هستند. 5 دستگاه دیزل ژنراتور 4250 کیلووات برق لازم برای تجهیزات کشتی را فراهم می کنند.


Siroco

تارخچه عملیاتی

ناو آبی-خاکی فودره به صورتی گسترده در عملیات صلحبانی در طی جنگهای داخلی یوگوسلاوی به کار گرفته شد. در سال 2002 و با آغاز عملیات صلحبانی فرانسه در غرب آفریقا این کشتی به صورت ستون فقرات نیروهای فرانسه در این منطقه درآمد.

سیروکو در طی عملیات صلحبانی هدایت شده توسط استرالیا در سال 1999 در تیمور شرقی به کار گرفته شد. در طی جنگ 2006 لبنان سیروکو این کشتی به آبهای لبنان فرستاده شد. این کشتی به همراه ناو آبی-خاکی میسترال توانستند 14500 نفر از شهروندان اروپایی ،ککه 11300 تن از آنها فرانسوی بودند، را از لبنان خارج کنند. اندکی بعد ناو فودره نیز به این ناوگان اضافه شد.

 در طی زلزله ی هائیتی در سال 2010 سیروکو برای کمکهای بشر دوستانه به این کشور ارسال شد. در طی عملیات کشورهای اروپایی بر علیه دزدان دریایی در سواحل سومالی در سال 2013 این کشتی به عنوان ناوسرفرماندهی ناوگان مشترک اروپا انتخاب شد.


File:Siroco2.jpeg

 

واگذاری

نیروی دریای فرانسه پس از به خدمت گرفتن ناوهای آبی-خاکی پیشرفته ی کلاس میسترال تصمیم گرفت تا ناوهای قدیمی تر خود را از رده خارج یا واگذار کند. بنابر این تصمیم، ناو فودره در سال 2011 به نیروی دریایی شیلی به قیمت 80 میلیون دلار فروخت شد. این کشتی امروزه سارجنتو آلدی نام دارد. ناو سیروکو هم در سال 2015 به نیروی دریایی برزیل فروخته شد و امروزه با نام باهیا (جی-40) در نیروی دریایی این کشور خدمت می کند.

رضا کیانی موحد

منتشرشده در ماهنامه جنگ افزار


Ship entering the well dock of LSD Foudre Class Landing Platform Docks vessel



 

سیروکو

فودره

مشخصات

1 فروند

1 فروند

تعداد

1 فروند

1 فروند

صادرشده

12000 تن

17200 تن

جابجایی (کامل)

 168متر

 168متر

طول

23.5 متر

23.5 متر

عرض

5.2 متر

5.2 متر

آبخور

2 دستگاه موتور دیزل هر یک به توان 20800 اسب بخار

5 دستگاه دیزل ژنراتور هر یک به توان 850 کیلووات

پیشرانه ی سینه کشتی به توان 735 وات

2 دستگاه موتور دیزل هر یک به توان 20800 اسب بخار

5 دستگاه دیزل ژنراتور هر یک به توان 850 کیلووات

پیشرانه ی سینه کشتی به توان 735 وات

پیشرانه

21 گره دریایی

21 گره دریایی

سرعت

11,000   مایل دریایی با سرعت 15 گره دریایی

10,961  مایل دریایی با سرعت 15 گره دریایی

برد

13نفر افسر؛ 210نفر ملوان

13نفر افسر؛ 210نفر ملوان

خدمه

 467نفر(حداکثر 1600 نفر)

 467نفر(حداکثر 1600 نفر)

سرباز

1 فروند لندینگ بزرگ به همراه 4 لندینگ کرافت متوسط یا 10 فروند لندینگ گرافت متوسط یا دو فروند لندینگ کرافت بزرگ

1 فروند لندینگ بزرگ به همراه 4 لندینگ کرافت متوسط یا 10 فروند لندینگ گرافت متوسط یا دو فروند لندینگ کرافت بزرگ

قایق

10 دستگاه تانک متوسط و 50 دستگاه زرهپوش(حداکثر تا 200 دستگاه)

10 دستگاه تانک متوسط و 50 دستگاه زرهپوش(حداکثر تا 200 دستگاه)

خودرو

2 فروند هلیکوپتر سوپرفرلون یا

4 فروند هلیکوپتر سبک سوپرپوما

2 فروند هلیکوپتر سوپرفرلون یا

4 فروند هلیکوپتر سبک سوپرپوما

هواگرد

3

3

باند فرود

سیستم اطلاعات نبرد: زنیت-8

تجهیزات جنگ الکترونیکی: آ.آر.بی.بی-36

رادار جستجوی هوایی/سطحی مارس

رادار دفاعی 2459

رادار ناوبری 1229

سیستم اطلاعات نبرد: زنیت-8

تجهیزات جنگ الکترونیکی: آ.آر.بی.بی-36

رادار جستجوی هوایی/سطحی مارس

رادار دفاعی 2459

رادار ناوبری 1229

تجهیزات الکترونیک

3 قبضه توپ خودکار 30 میلیمتری برتا-موزر

3 دستگاه لانچر موشک سمباد

4 قبضه مسلسل 12.7 میلیمتری

3 قبضه توپ خودکار 30 میلیمتری برتا-موزر

3 دستگاه لانچر موشک سمباد

4 قبضه مسلسل 12.7 میلیمتری

تسلیحات

درباره وب سایت

Wars & History
رضا کیانی موحد - محمدحسین پاز
مدیر وب سایت :

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان