جنگها و تاریخ

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

جنگ مدیا

← آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


Think,Befor We Act

/ساعتی در خود نگر تا كیستی/ از كجائی وز چه جائی چیستی/ در جهان بهر چه عمری زیستی/ جمع هستی را بزن بر نیستی

هلیکوپتربر هجومی خوان کارلوس اول


رضا کیانی موحد

خوان کارلوس اول، یک ناوهلیکوپتربر تهاجمی چند منظوره است که برای خدمت در نیروی دریایی اسپانیا طراحی و ساخه شده است. این کشتی ،مانند بسیاری ازناوهای هواپیمابر کوچک، به سکوی پرش مجهز شده است و بنابراین هواپیماهایی مانند هاریر و اف-35 می توانند از عرشه ی آن به پرواز درآیند. ترکیب هواپیماهای عمودپرواز و هلیکوپترها قدرت تهاجمی بزرگی در اختیار این ناو قرار می دهد.

خوان کارلوس برای جایگزینی دو فروند کشتی قدیمی آبی-خاکی از کلاس نیوپورت طراحی شد تا هم تفنگداران دریایی را جابجا کند و هم پس از بازشستگی ناوهواپیمابر شاهزاده ی استریاس جانشینی برای آن باشد.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/0e/65/af/0e65afe973d22f1c9eb0c45d641ce315.jpg

خوان کارلوس اول (چپ) در کنار شاهزاده ی استریاس(راست)


 

http://2.bp.blogspot.com/-tCmrL1FwifE/UbBZ11QiWFI/AAAAAAAAAQw/tSwlmLaIVjU/s1600/BCa0YgjCMAA4pJh.jpg

خوان کارلوس اول (پشت) در کنار شاهزاده ی استریاس(جلو) به همراه ناوهای محافظشان

آغاز پروژه ی ساخت خوان کارلوس به سال 2003 باز می گردد. ساخت این کشتی 27 هزارتنی در سال 2005 در شرکت ناونتینای اسپانیا ،و به صورت همزمان در 4 کارخانه ی کشتی سازی، آغازشد و در ماه مارس 2008 به آب انداخته شد. خوان کارلوس در سال 2010 رسما به نیروی دریایی اسپانیا پیوست. هزینه ی صرف شده برای ساخت این کشتی 462 میلیون پاوند (تقریبا 100 میلیون پاوند بیشتر از بودجه ی درنظرگرفته شده) بوده است.

طراحی

خوان کارلوس اول از طرح سنتی هلیکوپتربرها ،جزیره در سمت راست و عرشه ی تخلیه در پاشنه ی کشتی، بهره می برد. این کشتی دارای 5445 متر مربع مساحت جهت حمل بار است که در 3 عرشه ی جداگانه واقع شده اند. عرشه ی تخلیه دارای مساحت 1165 متر مربع بوده و می تواند 17 دستگاه تانک و 32 کانتینر و یا 4 فروند لندینگ کرافت را در خود جای دهد. این عرشه می تواند برای به آب انداخت لندینگ کرافت یا زرهپوشهای آبی-خاکی تا 3 متر در عمق آب فرو رود. قسمت پاشنه ی کشتی دری دارد که می تواند به صورت سطح شیب دار بخوابد تا بارگیری عرشه ی تخلیه به صورت مستقیم صورت پذیرد.  

در قسمت میانی کشتی ،بین عرشه ی تخلیه و سینه ی کشتی، پارکینگ سنگین  است که ظرفیت 29 دستگاه تانک سنگین لئوپارد و 16 کانتینتر را دارد. این عرشه 90 متر طول و 16 متر عرض دارد و توسط دو سطح شیب دار در سمت راست کشتی می تواند از اسکله بارگیری شود. این عرشه با یک سطح شیبدار ثابت به عرشه ی تخلیه متصل می شود.


پارکینگ سبک ،به مساحت 1882 متر مربع، در بالای عرشه ی تخلیه و پارکینگ سنگین قرار گرفته که می تواند برای حمل خودروهایی مانند هاموی بکار رود. آشیانه ی هواگردها ،به مساحت 900 متر مربع، در قسمت پشت پارکینگ سبک قرارگرفته است. این فضا می تواند 9 فروند جت عمودپرواز هاریر یا 8 فروند شینوک را در خود جای دهد.

در هنگام روی دادن بلایای طبیعی فضای موجود در عرشه های خوان کارلوس را می تواند برای ساکن کردن 1000 نفر غیرنظامی اختصاص داد. خوان کارلوس دارای امکانات کامل پزشکی از قبیل 2 اتاق عمل، 14 تخت بیمارستانی، 4 تخت در قسمت عفونی، آی.سی.یو، آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی، داروخانه و... می باشد.

خدمه

خوان کارلوس توانایی حمل یک تیپ از تفنگداران دریایی را به همراه تجهیزاتشان دارا است. ظرفیت این کشتی در حدود 900 نفر ناوی و 1200 نفر تفنگدار می باشد. خدمه ی این کشتی عبارتند از: 254 نفر خدمه، 986 نفر تفنگدار، 172 خدمه ی هواگردها، 23 نفر خدمه ی پیاده کردن نیرو در ساحل.

توان آبی-خاکی

خوان کارلوس می تواند تا 46 دستگاه تانک لئوپارد-2 را در خود جای دهد. در عرشه ی تخلیه 4 فروند لندینگ کرافت ال.سی.ام-1 یا 1 فروند هاورکرافت بزرگ قرار می گیرند که می توانند تانک، خودروهای رزمی یا سربازان را با خود به ساحل ببرند.

هواگردها

آشیانه ی هواگردها توسط دو دستگاه آسانسور ،یکی در جلوی جزیره و دیگری در پاشنه ی کشتی، به عرشه ی کشتی متصل می شود. هر یک از آسانسورهای می توانند باری به وزن 27 تن را جابجا کنند. برای افزایش ظرفیت هواگردهای کشتی می توان پارکینگ سبک را به حمل هواگردها اختصاص داد.

عرشه ی کشتی دارای ابعاد 202 × 32 متر بوده و در جلوی آن یک سکوی پرش با زاویه ی 12 درجه نصب شده است. تجهیزات لازم برای نشست و برخواست شبانه ی هواگردها بر روی عرشه ی خوان کارلوس نصب شده است. سکوی پرش سینه ی کشتی به هواپیماهای عمودپرواز اجازه می دهد تا با بیشترین سوخت و مهمات ممکن پرواز کنند.

بر روی  عرشه ی پروازی 4 باند برای نشست و برخواست همزمان هلیکوپترهای متوسط و 6 باند برای هلیکوپترهای سنگین وجود دارد. خوان کارلوس می تواند هلیکوپترهای بزرگی مانند شینوک یا هواپیمای عمود پرواز وی-22 را در خود جای دهد. این کشتی ،به عنوان ناوهلیکوپتربر، می تواند تا 30 فروند هلیکوپتر و ،به عنوان ناوهواپیمابر، ترکیبی از 10-12 فروند هلیکوپتر و 10-12 فروند هواپیمای عمودپرواز را حمل کند.

در حال حاضر نیروی دریایی اسپانیا دارای هلیکوپترهای بل-212، سی هاوک و سی کینگ می باشد. بل-212 هلیکوپتر نسبتا سبکی است که می تواند تا حداکثر 8 نفر را در درون خود جای دهد. بیشترین بار حمل شده توسط بل-212 در حدود 2 تن بوده و برد آن به 460 کلیومتر می رسد. بل-212 را می توان به انواع مسلسل های خارجی و یا راکت انداز مسلح کرد.

سیکورسکی اس.اچ-3ی ،ملقب به سی کینگ، هلیکوپتری است با ظرفیت حمل 3 نفر مسافر و حداکثر وزن 10 تن به هنگام برخواستن. این هلیکوپتر می تواند تا 1000 کیلومتر را بپیماید و می توان آن را به اژدرهای ضدکشتی و یا ضدزیردریایی مسلح کرد.

هلیکوپتر سی هاوک نمونه ی دریاپایه ی هلیکوپتر معروف بلک هاوک است و می تواند تا 5 مسافر و 2.7تن بار را به صورت آویخته حمل کند. برد این هلیکوپتر 830 کیلومتر بوده و می تواند انواع اژدرها و یا موشکهای ضدکشتی را حمل کند.

جنگنده ی عمودپرواز هاریر-2 یک جنگنده ی تک نفره است که حداکثر وزن برخواست آن در حالت عمودپرواز 9.4 تن و در حالت خزش 14 تن می باشد. شعاع عملیاتی هاریر 550 کیلومتر بوده و می تواند انواع موشکهای هوا به زمین و هوا به هوا را با خود حمل کرده و شلیک کند. نیروی دریایی اسپانیا این جنگنده ها را در عملیات صلحبانی ناتو در بوسنی بکار برده است و قرار است تا دست کم تا سال 2025 آنها را در خدمت نگه دارد.

File:US Navy 030425-N-4008C-508 An AV-8B Harrier aircraft hovers above the flight deck of the amphibious assault ship USS Bataan (LHD 5).jpg

هاریر-2

پیشرانه

خوان کارلوس دارای پیشرانه ی ترکیبی توربین-دیزل الکتریک است. این کشتی ،برخلاف کشتی های سنتی، دارای سکان نیست و در عوض از یک جفت غلاف رانشگر بهره می برد. هر غلاف دارای دو دستگاه موتور الکتریکی با توان 11 مگاوات است که به پروانه هایی با گام ثابت متصل هستند. غلافها می توانند حول محور عمودی خود بگردند و هدایت کشتی با همین گردش حاصل می شود.

توربین گازی نصب شده بر روی خوان کارلوس یک دستگاه توربین ال.ام-2500 ساخت جنرال الکتریک آمریکا است. دیزل ژنراتورها ساخت مان آلمان هستند. توان نهایی تولید شده به 34 مگاوات می رسد. کل سیستم پیشرانه ی خوان کارلوس توسط یک شبکه ی کامپیوتری و به صورت مجتمع هدایت می شود.

در سینه ی کشتی دو دستگاه رانشگر افقی نصب شده که هر یک 1.5 مگاوات توان دارند و به همراه غلافهای رانشگر پاشنه ی کشتی قدرت مانور زیادی به کشتی می بخشند.

تسلیحات

به دلیل اینکه دفاع از خوان کارلوس برعهده ی ناوگان همراهش گذاشته شده است تجهیزات دفاعی آن محدود شده است به 4 قبضه توپ 25 میلیمتری بوشمستر ساخت مک دانل داگلاس آمریکا و 4 قبضه مسلسل برونینگ نیز بر روی کشتی نصب شده اند. البته فضای کافی برای نصب تسلیحات دیگر، مانند پرتاب کننده ی موشک عمودی و دیگر تسلیحات بر روی عرشه ی خوان کارلوس وجود دارد.

تجهیزات الکترونیکی

رادار 3بعدی جستجوی هوایی لانزا-ان وظیفه ی پویش اطراف خوان کارلوس را دارد و برد آن به 300 کیلومتر می رسد. رادار ناوبری اسپری و 2 دستگاه رادار جستجوی سطحی و هدایت پرواز آریس در جلو و عقب کشتی از دیگر ابزار الکترونیکی نصب شده بر روی خوان کارلوس هستند. رادار کنترل هوایی پار برای هدایت هواگردها به سمت عرشه ی پرواز و کنترل ترافیک هوایی بکار می رود.

خوان کارلوس برای جنگ الکترونیک به سیستمهای روگلوس و ریگل مجهز شده است. سیستم مدیریت صحنه ی نبرد اسکومبا وظیفه ی یکپارچه سازی سیستمهای الکترونیکی نصب شده در کشتی را برعهده دارد.

بازار صادراتی

اندکی از آغاز ساخت خوان کارلوس نگذشته بود که استرالیا به داشتن دو فروند ناو هلیکوپتربر تمایل پیدا کرد. مناقصه ای برگذارشد که در آن خوان کارلوس در برابر میسترال فرانسوی قرارگرفت. خوان کارلوس برنده ی رقابت شد و بر اساس همین طرح، کشتی های آبی-خاکی کلاس کانبرا طراحی و ساخته شدند. بدنه ی کانبرا پس از ساخته شدن در اسپانیا برای اتمام پروژه به استرالیا برده شد. کانبرا در سال 2014 به نیروی دریایی استرالیا پیوست و قرار است که خواهر آن ،ناو هلیکوپتربر آدلاید، هم در سال جاری میلادی به خدمت این نیرو درآید. خوان کارلوس در سال 2009 وارد رقابتی دیگر با کشتی های آبی-خاکی میسترال شد. نیروی دریایی روسیه نیاز خود به شناورهای آبی-خاکی تهاجمی را به مناقصه گذاشت که در نهایت میسترال فرانسوی برنده ی این مناقصه شد.

File:Juan Carlos L-61 in Istanbul.jpg

خوان کارلوس در حال ورود به بندر استانبول در سال 2011

کشتی سازی صدف ترکیه قرار است تا تحت لیسانس ناونتیا نمونه ای بومی از خوان کارلوس را برای نیروی دریایی ترکیه بسازد. از آنجا که ترکیه از شرکای طرح جنگنده ی نسل پنجم اف-35 می باشد به خدمت درآمدن چنین ناوهواپیمابری قدرت تهاجمی نیروی دریایی ترکیه را در دریای سیاه و مدیترانه به صورت فوق العاده ای افزایش می دهد. آخرین قرارداد بین دو طرف در ماه می سال گذشته ی میلادی امضا شد و قرار است که این کشتی در سال 2021 به نیروی دریایی ترکیه تحویل شود.

تاریخچه ی عملیاتی

اولین سفر دریایی خوان کارلوس اول در روز 22 سپتامبر 2009 آغازشد. با خراب شدن یکی از موتورهای کشتی در سال 2010 یک دستگاه موتور دیگر بر روی آن نصب شد. پس از رفع اشکالی که در پروانه های کشتی وجود داشت خوان کارلوس در روز 30 سپتامبر 2010 رسما به نیروی دریایی اسپانیا پیوست.

این کشتی در فوریه 2011در تمرینهای نظامی آدلفیبکس شرکت کرد. در طی این تمرینها اولین پرواز هلیکوپتر از عرشه ی خوان کارلوس انجام شد. در روز دوم ماه می همان سال اولین پرواز جنگنده ی عمودپرواز هاریر از عرشه ی این کشتی صورت گرفت. در طی این سال خوان کارلوس از بنادری چون گران کاناریا، تولون، استانبول و لیورپول بازدید کرد.

 رضا کیانی موحد

منتشر شده در ماهنامه جنگ افزار



  

خوان کارلوس اول

مشخصات

30000  تن

جابجایی (کامل)

 230.82 متر

طول

32 متر

عرض

6.9  متر

آبخور

1 دستگاه توربین گازی ال.ام-2500 به توان 20 مگاوات

2 دستگاه ژنراتور دیزل-الکتریک هر یک به توان 7.6 مگاوات

2 دستگاه رانشگر در سینه کشتی

2 غلاف رانشگر افقی در پاشنه ی کشتی

پیشرانه

21 گره دریایی

سرعت

9000 مایل دریایی با سرعت 15 گره

برد

274 نفر خدمه ی کشتی+172 خدمه ی زمینی هواگردها

خدمه

980 تا 1200 نفر تفنگدار

سرباز

4 فروند لندینگ کرافت یا 1 فروند هاورکرافت

قایق

تا 46 دستگاه تانک بزرگ مانند لئوپارد-2+ انواع خودروهای رزمی و زرهپوش

خودرو

هلیکوپترهای سی هاوک، سی کینگ، بل-212

هواپیماهای عمودپرواز هاریر، اف-35

هواگرد

6+2

باند فرود

رادار 3بعدی جستجوی هوایی لانزا-ان

رادار جستجوی سطحی و هدایت پرواز آریس

رادار ناوبری اسپری

رادار کنترل هوایی پار

تجهیزات جنگ الکترونیک رگولوس و ریگل

تجهیزات الکترونیک

4 قبضه توپ 20 میلیمتری بوشمستر

4 قبضه مسلسل 12.7 میلیمتری

تسلیحات

 

درباره وب سایت

Wars & History
رضا کیانی موحد - محمدحسین پاز
مدیر وب سایت :

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان