جنگها و تاریخ

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

جنگ مدیا

← آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


Think,Befor We Act

/ساعتی در خود نگر تا كیستی/ از كجائی وز چه جائی چیستی/ در جهان بهر چه عمری زیستی/ جمع هستی را بزن بر نیستی

نیم نگاهی به تاریخچه ی هلیکوپترهای مسلح


رضاکیانی موحد

تا قبل از جنگ ویتنام، هلیکوپتر در نبردها بیشتر به عنوان یک آمبولانس یا تاکسی بکار می رفت تا یک سلاح هجومی. طولانی شدن جنگ در جنوب شرقی آسیا سبب شد تا وظایف واگذار شده به این وسیله ی نقلیه به صورت کلی عوض شود. از نظر فنی یک هلیکوپتر هجومی با هلیکوپتری که مسلح شده است فرق دارد. هلیکوپتر مسلح در حقیقت یک هلیکوپتر معمولی است که آن را برای حمل سلاح بهینه سازی کرده اند در حالیکه هلیکوپترهای هجومی از ابتدا برای شرکت کردن در نبرد ساخته شده اند.

جنگ جهانی دوم


اف.ال-282، اسیر در چنگال آمریکایی ها

در دوران جنگ جهانی دوم هلیکوپتر ایام کودکی خود را طی می کرد و تا تبدیل شدن به یک هواگرد قابل اطمینان بسیار فاصله داشت. در آن دوران بریتانیا و شوروی [سابق] بر روی اتوژایروها کارکرده بودند و ،هرچند در تعدادی اندک، آنها را برای دیده بانی بکار می گرفتند. نازیها اف.ال-282 را به پرواز درآورده بودند که می توان آن را پیشرفته ترین هلیکوپتر زمان خود دانست. آلمانها اف.ال-282 را برای هدایت آتش توپخانه در روسیه و حفاظت از کاروانهای دریایی در دریای بالتیک بکاربردند. گاردساحلی آمریکا برای مقابله با زیردریایی های آلمان به پرتاب بمب از هلیکوپتر سیکورسکی وای.اچ-4 دست زد و در برمه از وای.آر-4 به صورت موفقیت آمیزی برای تخلیه ی مجروحین استفاده کرد.


سیکورسکی آر-4

یک قدم برای ساخت هلیکوپترهای مسلح تلاش هواپیماسازی پلات-لاپیج در ساخت پی.ال-3 بود اما طرح این شرکت با موفقیت هلیکوپتر وی.اس-300 سیکورسکی لغو شد. هلیکوپتر پلات-لاپیچ یک نفره و با یک موتور 450 اسب بخار بود و دارای یک مسلسل در دماغه و جایگاه حمل بمب بود. یک نمونه ی مخصوص نیروی دریایی از این هلیکوپتر با بالهای تاشو نیز ساخته شد. قسمت جالب داستان تصاویری بود که نحوه ی بارگیری و مسلح شدن آن را به نمایش گذاشته بودند. این تصاویر مشابه به همان روشهایی هستند که امروزه در هلیکوپترهای مدرن بکار برده می شوند. متاسفانه این طرح 20 سال از زمان خودش جلوتر بود و به خاطر درک نشدن توسط مسئولان وقت توسط نیروهای مسلح آمریکا خریداری نشد.

دهه ی پنجاه


سوارکردن تفنگداران دریایی نیروی دریای سلطنتی برای حمله به کانال سوئز1956


سیکورسکی اس-19 تفنگداران دریایی در جنگ کره


بل-47 آمریکایی در جنگ کره

هلیکوپتر ،به عنوان یک هواگرد، اولین بار به صورت گسترده در جنگ کره بکاربرده شد اما به عنوان یک آمبولانس پرنده یا یک وانت بار. تفنگداران دریایی دریافتند که استفاده از هلیکوپتر برای تخلیه ی نیروهایشان در ساحل کم خطرتر از روش سنتی حمله با قایق می باشد. فرانسوی ها و بریتانیایی ها در حمله به مصر در جریان جنگ سوئز این مطلب را اثبات کردند.

نیروی زمینی آمریکا در این زمان نصب مسلسل بر روی هلیکوپترهای بل-47، او.اچ-13، اس-51، اچ-19 و اچ-21 را آغازکرد.

1954

نیروی زمینی فرانسه با شلیک موشک اس.اس-10 از یک فروند هلیکوپتر اس.او-1221 برای اولین بار شلیک موشک از هلیکوپتر را انجام داد.


اس.او-1221 فرانسوی

اوایل دهه 60

فرانسوی ها بر روی هلیکوپتر دو ملخه ی اچ-21 راکت و مسلسل بستند و آن را در الجزایر بکارگرفتند اما در حقیقت جنگ ویتنام نقطه ی اوج این گونه ابتکارها بود. آمریکایی ها نیاز زیادی به پشتیبانی هوایی از نیروهایشان و همچنین برای هلیکوپترهای باری خود نیاز به اسکورت مسلح داشتند. این نیازهای فوری سبب شد تا شرکت هلیکوپترسازی بل به سوی ساخت ایرکو واریور گام بردارد. این هلیکوپتر یک طرح انقلابی بود که از هلیکوپتر ترابری بل-204 مشتق شده بود. بل یک نمونه ی آزمایشی از آن را در سال 1962 ساخت.


اچ-21


ایرکو واریور

بل-207 سو اسکات

بل با تکیه بر بودجه ی خود قبل از ساخت ایروکو واریور یک هلیکوپتر مسلح بر اساس بل-47 ساخته بود.


سواسکات

1964 طرح پشتیبانی هوایی پیشرفته ی نیروی زمینی

برای اولین بار نیروی زمینی آمریکا برای ساخت یک هلیکوپتر مسلح مناقصه ای برگذار کرد. در این مناقصه 3 هلیکوپتر شرکت کردند: بل دی-262 ،که نمونه ای از ایروکو واریور بود، اس-66 ساخت سکورسکی و سی-840 ساخت لاکهید. طرح لاکهید تصویب شد و آ.اچ-56 شایان نام گرفت.


آ.اچ-56 شایان

1965 بل-209 کبرا


بل-209 کبرا

درحالیکه نیروی زمینی به دنبال طرح خود بود بل به هزینه ی خود طرح مشتق شده از هلیکوپتر هیویی را به پیش می برد. زمانی که نیاز آمریکا به چنین هلیکوپتری بیشتر شد طرح بل به انتهای خود رسیده بود در حالیکه طرح لاکهید در آغاز راه بود. کبرا برای اولین بار در سال 1965 پرواز کرد و در سال 1966 با نام آ.اچ-1 جی در برابر هلیکوپترهای سی اسپریت از شرکت کامان، شینوک از شرکت بوئینگ، پت فایندر از شرکت پیاسچی و اس-61 از سیکورسکی قرار گرفت و برنده ی رقابت شد. این هلیکوپتر یک سال بعد وارد معرکه ی آسیای جنوب شرقی شده بود.

جنگ ویتنام بهترین صحنه ی آزمایش هلیکوپتر و تاکتیکهای جدیدی مانند "جابجای هوایی" بود. دیگر، ارتشها روبروی هم و بر روی زمین نمی جنگیدند. اکنون ارتشها می توانستند به صورت عمیقی در خاک دشمن نفوذ کنند و حملات ضربتی و قدرتمندی را انجام دهند.

میل می-8 هیپ

روسها نیز مانند آمریکایی ها به دنبال ساخت یک هلیکوپتر هجومی بودند. آنها نمونه ی مسلحی از میل میل-8 هیپ را به همراه مسلسل، راکت و موشک ضد تانک ساختند اما معروفترین هلیکوپتر هجومی آنها میل می-24 هیند بود. این هلیکوپتر در جنگهای زیادی مانند افغانستان، جنگ ایران و عراق و جنگهای داخلی آفریقا شرکت کرد.


میل می-8 هیپ مسلح به راکت


میل می-24 ملقب به هیند

انتهای دهه 60


غزال


بی.او-105

بیشتر ارتشهای مدرن واحدهای رزمی جدیدی با اتکا به هلیکوپترهای مسلح به موشکهای ضدتانک تشکیل دادند. این واحدهای هوانیروز تأثیر خود را در جنگهای اعراب و اسرائیل نشان دادند. از این دوره به بعد هلیکوپترها به یک سلاح اساسی در زرادخانه ی ارتشهای بزرگ جهان تبدیل شد. فرانسوی ها نمونه ی مسلح هلیکوپتر غزال و آلمان ها بی.او-105 را به خدمت گرفتند.

ابتدای دهه ی 70

طرح هلیکوپتر شایان به خاطر مشکلات فنی و کمبود منابع مالی لغوشد. آمریکایی ها به دنبال طرحهای دیگری مانند اس-67 ساخت سکیورسکی و کینگ کبرا ساخت بل رفتند. هر دو طرح نیز بعدتر لغو شدند.


اس-67

1972 طرح هلیکوپتر هجومی پیشرفته

نیروی زمینی آمریکا مناقصه ی جدیدی برگذار کرد که در آن رقابت اساسی بین هیوز مدل-77 و بل-409 بود. رقبای دیگر عبارت بودند از بوئینگ و لاکهید. طرح هیوز انتخاب شد و آ.اچ-64 آپاچی نام گرفت.


آپاچی

انتهای دهه ی 70

تقریبا تمام شرکتهای هلیکوپترسازی نمونه های مسلحی از هلیکوپترهای خود را به بازار عرضه کردند. هیوز-500 ، آگوستا-109 و سیکورسکی اس-76 نمونه هایی از این هلیکوپترها بودند.


نمونه ی مسلح هیوز-500

ابتدای دهه ی 80


کشورهای دیگر هم به ساخت هلیکوپترهای هجومی روی آوردند. آگوستا در ایتالیا آ-129 را عرضه کرد که نمونه ی تکمیل شده ی آ-109 بود. هلیکوپترسازی اطلس در آفریقای جنوبی رویوالک را ساخت. اولین هلیکوپتر ساخت اطلس یک کپی از آلوئت-3 فرانسوی ها بود و سالها در آفریقای جنوبی خدمت کرد. فرانسه و آلمان به هم نزدیک شدند و یوروکوپتر تایگر را ساختند. پس از جنگ 1991 خلیج فارس آمریکا آپاچی لانگ بو و سوپر کبرا را ساخت.


آگوستا-129

فروپاشی شوروی [سابق] توسعه ی هلیکوپترهای جدید را در این کشور کند کرد. آخرین طرح های روسها عبارت بود از میل می-28 و کاموف-50 و 52. طرح های پیشرفته تر مانند کاموف وی-100 لغو شدند.


میل می-28


کاموف-50


کاموف-100

سالهای پیش رو

پس از سالها نیروی زمینی آمریکا هلیکوپتر پیشرفته ی کمانچی را در سال 2004 لغو کرد و بل بر اساس هلیکوپتر غیر نظامی بل-407 طرح آراپاهو را ارئه کرد. این طرح نیز در سال 2008 لغوشد.


آراپاهو


کمانچی (هلیکوپتر عقب) در کنار آپاچی

درباره وب سایت

Wars & History
رضا کیانی موحد - محمدحسین پاز
مدیر وب سایت :

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان