جنگها و تاریخ

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

جنگ مدیا

← آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


Think,Befor We Act

/ساعتی در خود نگر تا كیستی/ از كجائی وز چه جائی چیستی/ در جهان بهر چه عمری زیستی/ جمع هستی را بزن بر نیستی

زیردریایی های کلاس ژوتلند

Swedish attack submarine HMS Gotland.jpg

 

هر چند که سوئد از نظر استعداد و بودجه ی نظامی در میان کشورهای اروپایی جایی ندارد اما این ضعف خود را با تکیه بر تکنولوژی پیشرفته و صنایع نظامی خود جبران می کند. پیشگامی سوئدی ها در عرصه ی صنعت سبب شده تا این کشور بتواند بهترین تجهیزات را برای نیروهای مسلح خود فراهم کند. از جمله ی این تجهیزات زیردریایی های پیشرفته ی کلاس ژوتلند می باشند. این زیردریایی ها اولین زیردریایی هایی هستند که به پیشرانه ی مستقل از هوای استرلینگ مجهز شدند و از همین رو می توان آنها را نقطه ی عطفی در تاریخ طراحی زیردریایی ها به شمار آورد. توانایی حرکت در زیر آب با این پیشرانه ی پیشرفته تا چند هفته افزایش یافته است، توانایی که تا پیش از این تنها در اختیار زیردریایی هایی با پیشرانه ی هسته ای بود.

کارخانه ی کشتی سازی کوکامس (اکنون قسمتی از شرکت سآب است) در سال 1990 برنده ی مناقصه ی ساخت زیردریایی های جدید نیروی دریایی سوئد شد. اولین نمونه از این زیردریایی مدرن زیردریایی ژوتلند بود که در فوریه ی 1996 رسما به نیروی دریایی سوئد پیوست. پس از آن دو فروند زیردریایی دیگر از این کلاس ساخته شدند که آپلند و هالند نام گرفتند و آخرین آنها در سال 1997 عملیاتی شد.

پیشرانه

هنگامی که ژوتلند در سطح آب حرکت می کند پیشرانه ی آن توسط دو دستگاه موتور دیزل ساخت شرکت ام.تی.یو تأمین می شود اما در زیرآب دو موتور استرلینگ ساخت شرکت کوکامس یک ژنراتور را به حرکت در می آورند و می توانند سبب رانش زیردریایی یا شارژ باتری های آن شوند. موتور استرلینگ یکی از بهترین گزینه های برای زیردریایی هاست چرا که تقریبا بی صدا کار می کند و برای خنک شدن می تواند آب دریا را بکار بگیرد. مدت زمانی که زیردریایی می تواند در زیر آب بماند به مقدار اکسیژن مایع ذخیره شده بستگی دارد و می تواند تا 2 هفته به طول انجامد.

طراحی

بدنه ی پیشرفته ی زیردریایی های کلاس ژولتند به همراه سکان X شکل آن قدرت مانوردهی آنها را بالا برده تا جائیکه می توانند در نزدیکی بستر دریا به راحتی تغییر مسیر بدهند. هدایت خودکار نصب شده در عرشه ی زیردریایی خدمه ی مورد نیاز را به یک نفر کاهش داده که سبب می شود تعداد خدمه ی زیردریایی به صورت معنی داری کاهش بیابد.

زیردریایی های کلاس ژوتلند ویژگی های کافی برای حرکت پنهانی دارند. تمامی تجهیزات نصب شده در موتورخانه مجهز به عایقهای صوتی هستند و بر روی لرزش گیر نصب شده اند تا لرزش و سر و صدای کمتری تولید کنند. طراحی بدنه در راستای کاهش امضای صوتی، امضای حرارتی،امضای الکترومغناطیسی و کم کردن امواج سونار دشمن بوده است. تمامی بدنه از یک پوشش جذاب امواج سونار پوشیده شده است تا کشف آن برای کشتی ها و زیردریایی های دشمن سخت تر شود. بدنه ی برجک نیز از یک پوشش ضد رادار پوشیده شده تا در زمانی که زیردریایی در سطح آب حرکت می کند امضای راداری کمتری داشته باشد. پروانه ی زیردریایی نیز با سرعت اندکی می گردد تا با از ایجاد حباب و در نتیجه سر و صدا جلوگیری شود.

تسلیحات

سلاح اصلی زیردریایی های کلاس ژوتلند اژدرهای 533 میلیمتری و 400 میلیمتری هستند. این زیردریایی ها توانایی شلیک اژدرهای تایپ-613 و تایپ-40 (هر دو ساخت بوفورس) را دارد.

اژدر تایپ-613 یک اژدر سنگین ضدسطحی است که توسط سیم و سونار آشیانه یاب غیرفعال هدایت می شود. وزن کلاهک آن به 240 کیلوگرم می رسد و با سرعت 40 گره ی دریایی 20 کیلومتر برد دارد. بوفورس در حال طراحی یک اژدر جدیدتر برای نیروی دریایی سوئد می باشد که زیردریایی 2000 نام گرفته است. این اژدر هم بر علیه اهداف سطحی بکار می رود و هم بر علیه اهداف زیرسطحی و با سرعت 40 گره 2 برابر اژدر تایپ-613 برد دارد. هر زیردریایی کلاس ژوتلند می تواند تا 16 تیر اژدر 2000 در خود جای دهد.

اژدر تایپ-40 یک اژدر سبک ضد زیردریایی است که قرار است با اژدرهای مدرنتر تایپ-43اکس2 جایگزین شود. اژدر ،به مانند اژدر 2000، هم برعلیه کشتی ها و هم بر علیه زیردریایی ها استفاده می شود و هدایت آن با سیم صورت می گیرد. هر لوله ی اژدرافکن 400 میلیمتری می تواند 2 تیراژدر در خود جای دهد.

علاوه بر اژدر، زیردریایی های کلاس ژوتلند می تواند برای مین گذای نیز بکار برود. این زیردریایی می تواند توسط لوله های اژدرافکن خود اقدام به مین ریزی کند. به علاوه، می تواند 48 مین را در کنار بدنه ی خارجی خود جای دهد.


File:Gotland DN-SD-06-07476.JPEG

تجهیزات الکترونیکی

مدیریت رزمی زیردریایی های کلاس ژوتلند توسط سیستم 9اس.سی.اس مارک-3 ساخت شرکت کلوزیوس تک( اکنون قسمتی از سآب است) انجام می شود. سیستم هدایت آتش ژوتلند می تواند چندین اژدر را به صورت همزمان شلیک و هدایت کند. این سیستم دارای 3 کنسول باری فرماندهی، ارتباطات و هدایت اژدرها می باشد. در سال 2006 تجهیزات مدیریت صحنه ی نبرد، ناوبری و مدیریت حسگرهای زیردریایی ها توسط شرکت سآب به روزرسانی شدند.

ژوتلند اطراف خود را توسط یک سونار یکپارچه ی سی.اس.یو 9-2 ، ساخت اطلس الکترونیک، پایش می کند. این سیستم شامل یک آرایه ی استوانه ای غیرفعال در سینه ی زیردریایی، یک آرایه ی رهگیری و 2 آرایه ی جناحی غیرفعال است.

پریسکوپ جستجو/حمله ی ژوتلند توسط شرکت کولمورگان ساخته شده و یک رادار ناوبری ترما اسکانتر تجهیزات آن را تکمیل می کند. یک رادار جستجو و اخطار ساخت تالس ،به نام مانتا، وظیفه ی دیده بانی، کشف، تحلیل، طبقه بندی و شناسایی تهدیدات پرنده ی اطراف زیردریایی را برعهده دارد.

تاریخچه ی عملیاتی

زیردریایی های کلاس ژوتلند می توانند برای انجام انواع عملیات ضدکشتی، ضد زیردریایی، استراق سمع، دیده بانی، عملیات مخصوص و مین گذاری بکار گرفته بشوند. در سپتامبر سال 2000 هالند در یک مانور دریایی چند جانبه در دریای مدیترانه شرکت کرد. پنهان ماندن او از چشم دیگر کشتی های شرکت کرده در مانور سبب شد تا توجه بسیاری از کشورها به سوی آن جلب شود. در ابتدای نوامبر همان سال این زیردریایی در یک مانور ناتو در اقیانوس اطلس شرکت کرد. گزارش شده که هالند در موش و گربه بازی با واحدهای دریایی اسپانیا دست بالا را داشته و حتی توانسته یک زیردریایی هسته ای فرانسوی را نیز در طول تمرینها شکار کند. هالند توانست یک فروند زیردریایی آمریکایی را نیز از میدان به در کند.

عملکرد خیره  کننده ی هالند سبب شتا تا در سال 2004 دولت سوئد درخواستی از نیروی دریایی آمریکا برای اجاره ی ژوتلند ،و خدمه اش، به مدت یک سال دریافت کند. آمریکایی ها قرار بود تا ژوتلند را تمرینهای ضدزیردریایی خود بکار بگیرند. سوئد به درخواست آمریکایی ها پاسخ مثبت داد و درنتیجه ژوتلند در سال 2005 به نیروی دریایی آمریکا پیوست. این زیردریایی با تمدید قرارداد اجاره تا جولای سال 2007 در خدمت نیروی دریایی آمریکا بود. ژوتلند در طی مانورهای اقیانوس آرام توانست از ناوهواپیمابر رونالد ریگان عکس برداری کند. این امر بدین معنی است که در صورت یک برخورد واقعی بین ژوتلند و رونالد ریگان باید هواپیمابر آمریکایی را غرق شده فرض کرد.

در سال 2013 به شرکت کوکامز دستور داده شد تا 2 فروند از زیردریایی های کلاس ژوتلند را تعمیر اساسی کند. انتظار می رود که بازسازی و بهینه سازی تجهیزات آنها بتواند این دو زیردریایی را تا سال 2025 در خدمت نگه دارد. احتمالا آپلند هم یک برنامه ی بازسازی اساسی را از سر خواهند گذراند. تجربه ی موفق زیردریایی ژوتلند سبب شده تا نیروی دریایی سوئد به سوی در اختیار گرفتند زیردریایی های پیشرفته تری با نام آ.26 گام بردارد.

 

رضا کیانی موحد
منتشر شده در ماهنامه جنگ افزار شماره 152 مرداد 96

ژوتلند

مشخصات

شناورها

ژوتلند، آپلند، هالند

تاریخ سفارش

1990

تاریخ به خدمت گرفته شدن

1995-1996

تاریخ بازنشسته شدن

2025

تعداد

3فروند

کامل شده

3فروند

فعال

3فروند

وزن کامل

1599تن

طول

60.4متر

عرض

6.2متر

آبخور

5.6متر

پیشرانه

2 دستگاه موتور استرلینگ وی-4-275آر هر یک به توان 75 کیلووات

2 دستگاه دیزل ژنراتور ام.تی.یو

سرعت در روی سطح

11 گره ی دریایی

سرعت در زیرآب

21گره دریایی(با باتری)

5 گره ی دریایی(با پیشرانه ی استرلینگ)

حداکثر عمق

؟ متر

برد

2 هفته بدون تنفس

خدمه

18-22 نفر افسر

6-10 نفر ملوان

تجهیزات الکترونیکی

سیستم مدیریت صحنه ی نبرد 9اس.سی.اس مارک-3

سونار مجتمع سی.اس.یو 90-2

رادار جستجوی سطحی

رادار ناوبری

تسلیحات

4 قبضه اژدرافکن  533 میلیمتری

2 قبضه اژدرافکن  400 میلیمتری

48 عدد مین آبی نصب شده در بیرون بدنه

 

 

درباره وب سایت

Wars & History
رضا کیانی موحد - محمدحسین پاز
مدیر وب سایت :

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان