تبلیغات
جنگها و تاریخ - زیردریایی های کلاس لادا
جنگها و تاریخ

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

جنگ مدیا

← آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


Think,Befor We Act

/ساعتی در خود نگر تا كیستی/ از كجائی وز چه جائی چیستی/ در جهان بهر چه عمری زیستی/ جمع هستی را بزن بر نیستی

زیردریایی های کلاس لادا

Image result for Lada-class submarine


تاریخچه

پس از موفقیت بی نظیر روسها در طراحی و ساخت زیردریایی های کلاس کیلو، نیروی دریایی روسیه تصمیم گرفت تا نمونه ی پیشرفته تری از این زیردریایی ها را در اختیار بگیرد. این زیردریایی های جدید کلاس سنت پیترزبورگ (یا کلاس لادا در ناتو) نام گرفتند و می توان آنها را نسل چهارم زیردریایی های دیزل الکتریک روسیه ،و البته یک شکست بزرگ، به حساب آورد.

پروژه ی ساخت سنت پیترزبورگ در سال 1989 ،و در دفتر طراحی روبین، کلید خورد. زیردریایی سنت پیترزبورگ در سال 2004 به آب انداخته شد و اولین آزمایش خود را در دریا در نوامبر سال بعد آغاز کرد. پس از اتمام آزمایشها، سنت پیترزبورگ در بهار 2010 رسما به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شد. طبق برنامه ریزیهای اولیه قرار بود تا جمعا 8 فروند از این زیردریایی ها تا سال 2015 به خدمت گرفته شوند اما اشکالات موجود سبب شد تا در سال 2011 نیروی دریایی این کشور از تصمیم خود پشیمان بشود. نیروی دریایی روسیه اعلام کرد که سنت پیترزبورگ در بعضی موارد انتظارات آنها را برآورده نکرده است و ساخت بقیه ی زیردریایی ها عملا متوقف شد. روزنامه ی ایزوستیا دو عامل اصلی این تصمیم را قدرت پایین پیشرانه و ضعف سونارها اعلام کرده است.

در سال 2012 ،پس از یک سری تغییرات گسترده، ساخت بقیه ی زیردریایی ها از سرگرفته شد ولی تنها 2 فروند زیردریایی دیگر از این کلاس ساخته شد. روسها توقف این پروژه را اولویت بالای ساخت زیردریایی های هسته ای موشک انداز و شکارچی عنوان کردند.

مشخصات

توسعه ی زیردریایی های کلاس سنت پیترزبورگ در اواخر دهه 90 قرن گذشته آغازشد. قرار بر این بود که این زیردریایی ها نقش شکارچی دیگر زیردریایی ها ،و همچنین دیگر شناورهای سطحی، را برعهده بگیرند. نقش فرعی زیردریایی های کلاس سنت پیترزبورگ حفاظت از بنادر، سواحل، خطوط کشتی رانی و عملیات اکتشافی بود. علاوه بر اینها، سنت پیترزبورگ می توانست در عملیات مین ریزی یا پیاده کردن کماندو در سواحل دشمن نیز بکارگرفته شود.

گفته می شود که این زیردریایی ها امضای صوتی کمتر و اتوماسیون بیشتری نسبت به زیردریایی های دیزل الکتریک قبلی روسها دارند. بدنه ی سنت پیترزبورگ از پوشش جاذب صدای جدیدی پوشیده شده است.

سنت پیترزبورگ به طرز معناداری کوچک تر از زیردریایی های کلاس کیلو است. ظرفیت جابجایی سنت پیترزبورگ 25% کمتر از زیردریایی های کلاس کیلو می باشد. این زیردریایی می تواند تا 34 خدمه را در خود جای دهد و بدون تجدید آذوغه و سوخت به یک سفر 45 روزه برود. سنت پیترزبورگ می تواند در طی این مدت با سرعت اقتصادی 3 گره ی دریایی تا 500 مایل دریایی را بپیماید.


پیشرانه

سنت پیترزبورگ برای حرکت به یک پروانه ی 7 پره مجهز می باشد. گفته می شود که سنت پیترزبورگ از پیشرانه ی مستقل از هوا بهره می گیرد و دارای باتری های مدرنتری است که می توانند عمر طولانی تری داشته باشند. سرعت غوطه وری سنت پیترزبورگ ، در برابر 19 گره ی دریایی برای کلاس کیلو، به 21 گره ی دریایی افزایش یافته است.

تجهیزات الکترونیک

سیستم هدایت رزمی سنت پیترزبورگ لیتی نام دارد. سونارهای سنت پیترزبورگ حساسیت بالایی دارند و یکی از آنها در دماغه ی زیردریایی و دیگری به صورت یدک کش هستند. یک سونار غیرفعال ،با نام لیرا، سنسورهای این زیردریایی را تکمیل می کند. سیستم هدایت پیشرفته ی آن ناوبری بی خطری را برای سنت پیترزبورگ تضمین می کند و اجازه می دهد تا شلیک های دقیقی توسط آن انجام بشود.

تسلیحات

سنت پیترزبورگ دارای 8 لوله ی اژدرافکن می باشد که می توان آنها را برای شلیک اژدرهای متعارف و موشکهای مخصوص بکارگرفت. سلاح اصلی زیردریایی های کلاس سنت پیترزبورگ موشک کروز کالیبر (کلاب) نام دارد. نمونه های مختلف این موشک ضدکشتی از 50 تا 1500 کیلومتر برد دارند و می توانند یک سرجنگی معمولی به وزن 500 کیلوگرم یا یک سر جنگی هسته ای را حمل کنند. روسیه در جنگهای داخلی سوریه از این موشکها به صورتی گسترده استفاده کرده است.

آینده

توقف عملی پروژه ی سنت پیترزبورگ را می توان یک شسکت برای دفتر طراحی روبین به حساب آورد. گفته می شود که یک نمونه از زیردریایی های کلاس سنت پیترزبورگ ،با نام کلاس آمور، به عنوان نمونه ی صادراتی این زیردریایی های ساخته شده است اما از اینکه کشوری مشتاق خرید آن باشد خبری نیست. قرار بود که این زیردریایی ها جای کلاس کیلوهای بازنشسته را در نیروی دریایی روسیه بگیرند اما ظواهر امر نشان می دهد که زیردریایی های قدیمی تر کلاس کیلو طرفداران بیشتری در این نیرو دارند و احتمالا تا سال 2020 همچنان در خدمت باقی خواهند ماند. نیروی دریایی روسیه به دلیل توقف پروژه ی سنت پیترزبورگ دستور داده تا چند فروند از نمونه های پیشرفته تر کلاس کیلو برای خدمت در این نیرو ساخته بشوند. از سوی دیگر طراحی یکی زیردریایی دیزل الکتریک جدید ،با نام کلاس کالینا، در حال صورت گرفتن است که در صورت موفق بودن آن احتمالا پرونده ی ساخت کلاس سنت پیترزبورگ برای همیشه بسته خواهد شد.

 رضا کیانی موحد

منتشر شده در ماهنامه جنگ افزار

پی نوشت: دوستان می توانند برای کمک مالی به این وبلاگ هر مبلغی را که مایل بودند به شماره کارت زیر واریز نمایند.

6104-3378-7718-1469

بانک ملت به نام رضا کیانی موحد


آمور

سنت پیترزبورگ

مشخصات

؟

2010

تاریخ به خدمت گرفته شدن

؟ فروند

3 فروند

برنامه ریزی شده

-

1 فروند

کامل شده

1650تن

2700 تن

جابجایی کامل

6.68متر

72 متر

طول

7.1متر

7.1 متر

عرض

8.2متر

6.5 متر

آبخور

احتمالا مشابه کلاس سنت پیترزبورگ

2 دستگاه موتور دیزل مستقل از هوا بر اساس تکنولوژی سلولهای سوختی

1 عدد موتور الکتریکی به توان 2 مگاوات

1 باتری خانه

پیشرانه

؟ گره ی دریایی

10 گره ی دریایی

سرعت (در سطح آب)

21 گره ی دریایی

21 گره ی دریایی

سرعت ( غوطه وری)

 

1050کیلومتر

برد

45 روز

45 روز

مدت عملیات

250متر

300 متر

عمق غوطه وری

35نفر

34 نفر

خدمه

6 لوله اژدرافکن 533 میلیمتری

18 تیر اژدر یا موشک

6 لوله اژدرافکن 533 میلیمتری

18 تیر اژدر یا موشک یا 44 عدد مین

تسلیحات

 

 

 

درباره وب سایت

Wars & History
رضا کیانی موحد - محمدحسین پاز
مدیر وب سایت :

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان