تبلیغات
جنگها و تاریخ - فیلم سقوط یک فروند جنگنده اف 5 نیروی هوایی در جریان رزمایش هوایی در شهر تبریز ، 19 شهریور 90
جنگها و تاریخ

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

جنگ مدیا

← آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


Think,Befor We Act

/ساعتی در خود نگر تا كیستی/ از كجائی وز چه جائی چیستی/ در جهان بهر چه عمری زیستی/ جمع هستی را بزن بر نیستی

فیلم سقوط یک فروند جنگنده اف 5 نیروی هوایی در جریان رزمایش هوایی در شهر تبریز ، 19 شهریور 90

فیلم سقوط یک فروند جنگنده اف 5 نیروی هوایی  در جریان رزمایش هوایی در شهر تبریز در 19 شهریور 90

خوشبختانه خلبان این جنگنده توانست با اجکت جان سالم به در برد و توانست جنگنده را به یک منطقه غیر مسکونی هدایت کند.  با گذشت هر چه بیشتر زمان، جنگنده های نهاجا بیشتر فرسوده شده و توان خود را از دست می دهند و جایگزینی نیز با توجه به تحریمها و سیاست خارجی وجود ندارد.نکته ی تاسف بار واکنش مسئولین مریوطه به این قضیه می باشد که بعد از سانحه ان را هواپیمای اموزشی اعلام کردند.3 سقوط قبلی نیروی هوایی نیز هواپیما اموزشی اعلام شد.
 اولین دسته جنگنده اف 5 در مدلهای ای و بی در سال 1343 و اولین دسته جنگنده اف 5 ایی و اف ملقب به تایگر 2 در سال 1974 وارد ایران شد.

[]

دریافت فیلم Download




 تصویری از محل سقوط جنگنده و موقعیت ان نسبت به باند پرواز

اولین نیروی هوایی دنیا كه اف ـ۵ای را دریافت كرد نیروی هوایی ایران بود. در بین سال های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نیروی هوایی ایران به بزرگترین و مجهزترین نیروی هوایی منطقه تبدیل شده بود. اولین اسكادران از این هواپیما به تعداد ۱۳ فروند را اوایل فوریه ۱۹۶۵ به خدمت گرفت. در آن تاریخ ۱۱ فروند اف ـ۵ای و دو فروند اف ـ۵بی در پایگاه یكم شكاری در مهرآباد جایگزین اف ـ۸۴ تاندرجت شدند تا نقش تهاجمی نیروی هوایی را برعهده بگیرند.
اف ـ
۵ای های ارتش ایران به استانداردهای بالا تجهیز شده بودند، این تجهیزات پیشرفته سیستم ناوبری آنبرد لیتون و كامپیوتر مركزی تسلیحات بود. در آن زمان ایران مدل های قبلی اف ـ۵ (اف ـ۵ای و بی)را به كشورهای یونان، تركیه، اتیوپی، ویتنام جنوبی و اردن فروخت، اما چند فروند برای انجام پروازهای تمرینی در ایران نگه داشته شدند.1 2

علت احتمالی سقوط


تصویر یکی از اف 5 ها در جریان رزمایش در تبریز

این تصویر و آتش خروجی از اگزوز موتور J-85 متعلق به استفاده از Afteburner (پس سوز) نمیباشد و در واقع بیانگر وقوع پدیده موسوم به Flame Out است. در این تصویر کاملا" نمایان است آتش خروجی از Combustion Chamber و یا همان محفظه احتراق موتور به توربین ها و سپس بخش اگزوز سرایت نموده است. پدیده Flame Out در اثر چندین عامل داخلی و خارجی به وجود می آید و متاسفانه در بیش از 90% موارد, به دلیل از بین رفتن کمپرسورها, منجر به Stall و سقوط هواپیماهای جنگنده تک و دو موتوره میگردد. عمده ترین دلیل بروز این پدیده در موتورهای جت, ورود اشیاء و اجسام خارجی (F.O.D) همچون پرندگان و ... به داخل موتور و انفجار در تیغه های کمپرسور میباشد که پس از آن به دلیل برهم خوردن نسبت ورود اکسیژن و سوخت به داخل محفظه احتراق, میتوانیم شاهد خروج آتش از بخش انتهای موتور باشیم. از آنجا که تکنولوژی موتورهای J-85 بر اساس Turbojet میباشد, بنابراین در اثر ورود اشیاء خارجی به دلیل عدم وجود Fan در بخش ورودی موتور, میتوانیم شاهد بروز خسارت سنگین باشیم. 1

در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.



فیلمی از درگیری های اخیر سپاه با گروهک پژاک


سرباز فداکار نیروی زمینی ارتش درگذشت



شلیک موشک ضد تانک تاو توسط کبرانی ایرانی و هدف قرار دادن تانک عراقی




درباره وب سایت

Wars & History
رضا کیانی موحد - محمدحسین پاز
مدیر وب سایت :

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان