پنجشنبه 13 بهمن 1390 07:16 ق.ظ نظرات ()

جنگنده چندمنظوره رافال -با قیمت 48 میلیون یورو- گران ترین جنگنده ساخت فرانسه و مدرنترین آنها است. قرار است که نیروی دریایی و نیروی هوایی فرانسه به این جنگنده مجهز شوند.

در دهه هفتاد قرارشد برای جایگزینی هواپیماهای جاگوار و اف 8 هواپیمای جدیدی طراحی شود. هواپیمای جدید رافال نام گرفت و اولین پرواز آزمایشی خود را در جولای سال 1986 انجام داد. چون موتورهای فرانسوی اسنکما ام 88 هنوز آماده نبود موتورهای جت اف404 ساخت جنرال الکتریک بر روی رافال نصب شد. این موتورها، پیشرانه جنگنده-بمب افکنهای اف18 بودند. رافال-ام نمونه ناونشین این هواپیما است که پرواز آزمایشی خود را در سال 1992 انجام داد. چون فرانسه دارای تجهیزات منجنیق بر روی زمین نبود یک فروند از آنها به آمریکا برده شد و اولین پرواز آزمایشی به وسیله منجنیق در پایگاه هایی در نیوجرسی و مریلند آمریکا انجام شد. در چهارم دسامبر 2000 اولین رافال به صورت رسمی به نیروی دریایی فرانسه تحویل داده شد.

این جت دوموتوره از بالهایی به شکل مثلث بهره گرفته است. رافال-ام از نمونه رافال-سی در حدود 500 کیلوگرم سنگین تر است. رافال-ام ارابه های فرود محکمتری دارد، به وسایل قلابهای مخصوص نشست و برخاست در هواپیمابر مجهز شده ویک سیستم فرود کور لیزری دارد.

رافال اولین هواپیما جهان است که به سیستم بقای یکپارچه اسپکترا مجهز شده است. این سیستم بر اساس تکنولوژی استیلث ساخته شده است. مهمترین عضو این سیستم سنسورهای غیرفعال اسکن کننده امواج رادار ساخت شرکت تالس هستند. این سیستم کشف شدن جنگنده را توسط رادارهای دشمن تشخیص می دهد و نتیجه را بر روی یک نقشه 3 بعدی چندمنظوره نمایش می دهد. یک سیستم یکپارچه آلات دقیق پروازی، مدیریت پرواز و هدایت آتش اطلاعات مورد نیاز خلبان را تامین می کند. رافال می تواند به صورت همزمان با دیگر هواپیماها و مراکز کنترل به تبادل اطلاعات بپردازد و وارد یک نبرد شبکه محور شود.

رافال-ام در اصل برای ماموریتهای رهگیری و کسب برتری هوایی طراحی شد اما با به پایان رسیدن عمر سوپراتانداردها این هواپیما نقش بمب افکن تاکتیکی را نیز برعهده گرفت. اولین بمباران زمینی رافال در مارس سال 2007 و برای حفاظت سربازان هلند در جنوب افغانستان انجام شد. در این ماموریت از بمبهای لیزری جی.بی.یو-12 استفاده شد. قرار بود تا سال 2010 توان پرتاب بمبهای هسته ای نیز به امکانات رافال-ام اضافه شود. در نیروی هوایی فرانسه رافال جانشین هواپیماهای جاگوار، میراژ اف-1 و میراژ-2000 خواهدشد.

حداکثر سرعت رافائل 1.8 ماخ است و این جنگنده می تواند تا 1800 کیلومتر پرواز کند. حداکثر وزن پروازی رافال در حدود 25 تن است که 9.5 تن آن به مهمات آن اختصاص دارد. تسلیحات رافال عبارتند از یک فروند توپ 30 میلیمتری جیات -به همراه 125 گلوله- وانواع موشکهای هوا به هوا یا هوا به زمین. موشکهای هوابه هوای سایدویندر، آسرام، آمرام، متئور و مژیک-2 را می توان بر روی رافال نصب کرد. به علاوه، بمبهای لیزری و موشکهایی مانند موشک اگزوست، آپاچی، اسکالپ، آ.آ.اس.ام  و موشک هسته ای آ.اس.ام.پی نیز بر روی رافال-ام قابل نصب هستند. رافال تا کنون در عملیات نظامی فرانسه در کشورهای افغانستان و لیبی حضور داشته است.

رافال بر فراز ناوهواپیمابر اتمی یو.اس.اس جان استنیس

رافال

مشخصات

سازنده

داسو-برگه

خدمه

1-2نفر

طول

15.27متر

عرض

10.8متر

ارتفاع

5.34متر

سطح بال

45.7متر مربع

پیشرانه

2 دستگاه موتور اسنکماام.88-2 با پس سوز

قدرت

75.62کیلونیوتن با پس سوز

50.04 کیلونیوتن بدون پس سوز

سرعت

1.8ماخ

سقف پرواز خدمتی

16800متر

برد

3700 کیلومتر

نرخ صعود

304.8متر بر ثانیه

شعاع عملیاتی

1852 کیلومتر

حداکثر وزن برای برخواستن

24500 کیلوگرم

وزن خالی

9500 کیلوگرم

وزن محموله جنگی

9500 کیلوگرم

سوخت داخلی

4700 کیلوگرم

قابلیت سوختگیری هوایی

دارد

تجهیزات

رادارتالس آر.بی.ئی-2

سیستم جنگ الکترونیک اسپکترا

دستگاه دید مادون قرمز تالس-ساژم

تسلیحات


1 قبضه توپ 30 میلیمتری جیات

14 مقر نصب بمب و موشک برای نصب:

بمب هسته ای آ.اس.ام.پی؛موشک هوا به سطح اگزوست؛موشک هوابه هوای ماترا ماژیک؛موشک هوابه زمین هدایت لیزری آ.اس-30؛انواع راکت پد؛انواع بمب سقوط آزاد و هدایت لیزری؛موشک آپاچی؛موشک کروز استورم شادو؛موشک هامر؛موشک اسکالپ؛موشک اسرام، موشک امرام، موشک سایدویندر

رضا کیانی موحد

در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.





نبرد پادشاهی مجارستان و امپراطوری مغول در یورش مغولان به اروپا (نبرد موهی)