پنجشنبه 18 اسفند 1390 10:42 ب.ظ نظرات ()

منبع:

http://www.acig.org/artman/publish/article_300.shtml

 

28 اکتبر 2003

در ساعت 3:26 به وقت محلی روز اول سپتامبر 1983 سرگرد گنادی اسیپوویچ از نیروی هوایی شوروی سابق با سوخو-15 خود 2 فروند موشک آآ-3 آناب شلیک نمود. هدف او یک فروند بوئینگ 747 خطوط هوایی کره جنوبی بود که مسیر نیویورک-سئول را از طریق آنکوریج می پیمود. پرواز بوئینگ کره ای پرواز 007 نام داشت.

ظاهرا هر دو موشک اسیپوویچ به هدف اصابت کرد و هواپیمای مسافربری به صورت خطرناکی آسیب دید. با این وجود، هواپیما در حدود 12 دقیقه در هوا ماند. 747 کره ای قبل از منفجرشدن و سقوط در آبهای نزدیک جزیره ساخالین در یک مارپیچ شروع به کاهش ارتفاع کرد. تمامی 269 نفر مسافر هواپیما کشته شدند.

چندین کتاب و حداقل 2 فیلم و یک دوجین مقاله درباره این حادثه انتشار یافته اند و بارها بر سر علت واقعی این حادثه غم انگیز بحثهای داغی صورت گرفته. ما سعی نکرده ایم که این "مسئله" را اینجا حل کنیم یا چگونگی و چرایی آن را شرح دهیم. هدف اصلی ما تمرکز بر روی اتفاقاتی است که در این دو هواپیما و چند هواپیمای دیگر که در نزدیکی صحنه درگیری بودند افتاد. درضمن نگاهی به زنجیره فرماندهی نیروی هوایی شوروی در طی این عملیات رهگیری خواهیم انداخت.

به همین دلیل در اینجا ترکیبی از مکالمات کابین 747 و رهگیرهای شوروی و کنترلهای زمینی آنها آمده است. این مکالمات توسط سازمان ان اس آ ضبط شده اند. به علاوه، گلچینی از مصاحبه ای که روزنامه نیویورک تایمز در دسامبر 1996 با خلبان روس انجام داد را در اینجا آورده ایم. این مصاحبه بعضی نکات مشکوک برای دنیای غرب را روشن می سازد.

نکته:

1-  درحالیکه ان اس آ یک شنود کاملا شفاف از ارتباطات طرف روس ارائه داده قسمتهایی از آن مخصوصا مکالمات رادارهای کنترل زمینی روسها مفقود شده اند. به صورت اسمی، ان اس آ تنها به مکالمات خلبانها گوش می داده است. متعاقبا، این قسمت از مکالمات تنها آنچه خلبانها انجام داده اند را نمایان می سازد.

به همین دلیل ما مکالمات کنترل زمینی را که در سال 1993 توسط ایکائو منتظر شد به متن اضافه کردیم. به هرحال تنها مکالمات پس از 18:20 به وقت گرنویچ قابل دستیابی بود.

از سوی دیگر مکالمات کابین 747 نیز کامل نیست چراکه قسمتهایی از آن غیرقابل شنیدن است.

درنهایت، ما قسمتهایی از مکالمات روسها که توسط ان اس آ ضبط شده بود و قبل از انتشار کتاب "نجات 007، داستانی بیان نشده از 007 کره ای و نجات یافتگانش" منتشرنشده بود را در اینجا آورده ایم.

در مجموع نباید این مکالمات را چونان "دانشی دقیق" یا یک منبع اساسی دانست و تنها باید آنها را در به هم پیوستگی با دیگر رویدادها بررسی کرد. در حقیقت، بسیاری از خواندگانی که با اصصلاحات هوانوردی آشنا نیستند این مقاله را سخت یا حتی گمراه کننده خواهند یافت. خوانندگان به جستجو در دیگر منابع تشویق می شوند.

2-    حروف اختصاری

007= پرواز کا آ ال 007

015= پرواز کا آ ال 015

خ= خلبان 747 کره ای؛ چانگ بیونگ این با سابقه 10600 ساعت پرواز که 6618 ساعت آن بر روی هواپیمای 747 بوده است.

ک خ= کمک خلبان 747؛ سونگ دونگ هویی با سابقه 9000 ساعت پرواز.

م پ= مهندس پرواز 747؛ کیم ئیو دوینگ با 40000 ساعت سابقه پرواز.

م ک= مهماندار کابین 747

کام2= افسر سوم 747

کام3= میکروفن نصب شده در کابین 747 (تمام مکالمات را می توانسته ضبط کند)

توکیو= صدای برج مراقبت توکیو آنگونه که در کابین 007 شنیده می شده است.

کنترل ساخالین= تیتوونین؛ مرکز کنترل کننده لشکر جنگنده های جزیره ساخالین.

اوسیپوویچ =سوخو-15ام به خلبانی سرگرد گنادی اوسیپوویچ خلبان هنگ 41 جنگنده.

گنادی اوسیپوویچ

تاراسوف = سوخو-15ام به خلبانی تاراسوف؛ وینگمن اوسیپوویچ.

میگ-23= میگ-23 آماده باش برای پشتیبانی اوسیپوویچ  و تاراسوف.

کورنوکوف= ژنرال کورنوکوف؛ فرماندهی پایگاه هوای سوکول، جزیره ساخالین.

کورنوکوف در کنار پوتین

File:KAL007.svg

مسیر پرواز 007 تا سئول (نقطه چین) و مسیری که طی شد(خط ممتد)

گراسمینکو= سرهنگ دوم گراسمینکو فرمانده هنگ 41 جنگنده.

نوووسلتسکی= سرهنگ دوم نوووسلتسکی فرمانده ستاد لشکر جنگنده پایگاه هوایی اسمیرنیخ.

زمانها برای راحتی مقایسه به زمان گرنویچ بیان شده اند.

17:54:23 007 کام3: آیا اخیرا یک پرواز طولانی داشتید؟

17:54:28 007 کام3: گهگاهی.

17:54:30 007 کام3: خیلی خوبه، از وقتی یادمه کاپیتان پارک گاه گاهی پروازهای طولانی داشته ولی کاپیتان لی ...

17:55:03 007 کام3:...

17:55:44 007 کام3: (صدای خمیازه)

17:58:41 007 کمک خلبان: وقت زیاد داریم. می شه لطفا این ها رو بنویسید.

17:58:47 007 کام3: آره... بدش من.

17:58:49 007 کمک خلبان: اگه الان انجامش ندید چک لیستهامون کامل نمی شه.

17:55:44 007 کام3: لطفا جدا جدا بنویس. من قبلا 3 بار نوشتم اما شما هم دوباره بنویس. یک فرود در ناریتا(فرودگاه ناریتا در توکیو) و یکی دیگه در بندرگاه ...

17:59:13 007 کام3: نه نمی تونم.

17:59:15 007 کام3: چرا؟ می تونی.

17:59:18 007 کمک خلبان : دستورالعمل ها اینجا نیست و ناچارم همه رو خودم بنویسم.

17:59:15 007 خلبان: منم که مربی نیستم.

17:59:27 007 کمک خلبان: درسته ولی می تونی اینها رو انجام بدی.

17:59:33 007 خلبان: چیز دیگه ای نیست امضا کنم؟

17:59:38 007 کمک خلبان: لطفا اینجا رو امضا کن.

17:59:52 007 کام3: من شنیدم یه بار سرخلبان لی سانگ توک کاغذهای 9 نفر رو چک کرده و توشون 7 تا اشتباه پیداکرده.

18:00:00 007 مهندس پرواز: بذار کمش کنم ...

18:00:11 007 مهماندار کابین: قربان چیزی میل دارید؟

18:00:11 007 خلبان: چی؟

18:00:15 007 خلبان: غذا؟  از وقت غذا گذشته؟

18:00:26 007 کام3: الان چیزی می خورید؟

18:00:29 007 کام3: بذار برای بعد.

18:00:36 007 مهمان دار: خانم ها و آقایان صبح بخیر! ما در حدود 3 ساعت دیگر در فرودگاه بین المللی کیمپو سئول فرودخواهیم آمد.الان در سئول ساعت 3 صبح است. قبل از فرودآمدن صبحانه سرو خواهد شد. متشکرم.

18:00:38 007 خلبان: خوب، اگر چیزی را زیاد تکرارکنی تبدیل به یه جور دروغ می شه.

18:00:41 007 خلبان :خوب، اگه چیز خوبی رو زیاد تکرار کنی تبدیل می شه به بد. این جور نیس؟

18:01:03 007 کام3: ... آدم خوبه اینجوری زندگی می کنه...

18:01:56 007 کمک خلبان: هوا چرا هنوز تاریکه؟

18:01:59 007 مهندس پرواز: هنوز خیلی مونده.

18:02:02 007 کام3: یعنی هنوز وقت طلوع خورشید نرسیده؟

18:02:39 007 خلبان:... بعد از انجام دادن چکش کن ...

18:02:45 007 کمک خلبان: اون باید بنویسه... من نمی نویسم.

18:02:51 007 خلبان: خودت بنویس.

18:02:52 007 کمک خلبان: چه جوری خودم می تونم بنویسم.

18:02:55 007 خلبان: اهمیتی نمی دم که خودت بنویسی یا نه.

18:02:58 007 کمک خلبان: اگر خودم بنویسمش ، با دست خط خودم، ممکنه چک لیست رو خراب کنم چون ...

18:03:14 015 :پرواز صفر صفر هفت.

18:03:19 007 :بگوشم.

18:03:21 015: چیکارا می کنی؟

18:03:24 007: چی؟

18:03:26 015: پرسیدم داری چیکار می کنی؟

18:03:30 007 : ما ... ما داریم گپ می زنیم چون آقای کیم اینجاس و داره بهمون حال میده.

18:03:38 015: (در حال خنده) بعد از رسدن به سئول بهتره که همه اینها رو بخونی.

18:03:45 007 : چی رو مطالعه کنم؟ اینجا چیزی واسه خوندن نیست. به عبارت دیگر عجب فصل توپیه! پاییز! امیدوارم بتونم چند روزی مرخصی بگیرم تا بتونم برگهای پاییزی رو ببینم...

18:03:53 015 : یه برنامه کاری واسه خودت درست کن.

18:03:56 007 : چرا یه چند روز مرخصی نمی گیری تا بری کوهستان سوراک.

18:04:04 007 : چرا؟ تو این کارو کردی؟

18:04:05 015 : آیا شما 3 دقیقه جلوتر از ما هستید؟

18:04:06 007: بله.

18:04:10 007 : آه آه.

18:04:20 007 : نوکا تقریبا یک هشت دو ...دو پنج تمام.

18:04:30 015: آه آه ما تقریبا در یک هشت دو نه، یک هشت دو نه هستیم.

18:04:35 007 : یک دقیقه دیرتر یک دقیقه 4 دقیقه تند تر دو پنج.

18:04:41 007 کام3: عمل کردن به رسوم گیج کننده است. اگر می خواهی تندتر بری تند برو. اگر می خواهی یواش بری یواش بری. اینجوری گیج کننده است.

18:04:55 015: اوم ما الان یک باد موافق غیر منتظره داریم؟

18:04:59 007 : با چه سرعت و در چه جهتی؟

18:05:02 007: دو صفر شش.

18:05:04 007: ازش بپرس چند گره؟

18:05:05 اوسیپوویچ : اوسیپوویچ  در مسیر 240.

18:05:06 015 : سی و پنج گره.

18:05:07 007: هوم از کدام جهت، کدام جهت؟

18:05:12 015: صفر چهار صفر، صفر چهار صفر.

18:05:15 007: سی درجه یا سی گره؟

18:05:18 015 : سی، هوم ، چهل درجه مسیر، سی و پنج گره.

18:05:23 007 : شانس آوردی. ما هنوز باد مخالف داریم. باد مخالف 115 درجه 15 گره.

18:05:32 007 : اما بر اساس نقشه پرواز جهت باد باید تقریبا سه شش صفر با سرعت 15 گره باشه.

18:05:40 007: ما هم ممکنه همین وضعو داشته باشیم....

18:05:52 007: علت ش اینه که ...

18:05:55 007: جلومونه؟

18:05:56 اوسیپوویچ : مراقبم.

18:05:57 007 : جلوی ما است؟

18:06:00 اوسیپوویچ : فهمیدم. پشت سرش پرواز می کنم.

18:07:28  007: اجازه بده سریع تر بره. صفر یک پنج همان دو نه در نوکا مثل ما. اجازه بده سریع تر بره.

18:07:43  007: چرا اینقدر هولی؟

18:07:46  007 : باد موافق دارند.

18:07:47  007: چی؟

18:07:48  007: باد موافق دارند سی و پنج گره.

18:07:49  007: اوه... اوه؟

18:07:50 اوسیپوویچ : 3000 تا باقی مانده. (وضعیت سوخت)

18:07:52  007 : ...

18:08:00 اوسیپوویچ : چپ؛حتما. راست نه.

18:08:06 اوسیپوویچ : مسیر جدید 260.

18:08:10 اوسیپوویچ : در مسیر 260... فهمیدم.

18:08:31 اوسیپوویچ : باید سیستم را خاموش کنم؟

18:08 اوسیپوویچ : فهمیدم.

18:08:36 015: صفر صفر هفت؟

18:08:37  007: ادامه بده.

18:08:42 015 : می توانید به ارتفاع سه پنج صفر صعودکنید.

18:08:46  007 : البته.

18:08:48 015: او کی! ما سه هفت صفر را درخواست می کنیم.

18:08:51  007 : او کی!

18:08:57 015 : برج توکیو! پرواز صفر یک پنج کره صحب می کنه.

18:09:00 اوسیپوویچ : بله، چرخید... هدف در فاصله 80 در سمت چپ من.

18:09:04 توکیو: برج توکیو صحبت می کنه. ادامه بده.

18:09:06 015 : آ اچ روکر صفر، یک، پنج کره حالا در ارتفاع سه، پنج، صفر درخواست ارتفاع سه، هفت، صفر را دارد. تمام.

18:09:14 توکیو: آماده باشید. دوباره تماس می گیریم.

18:09:17 015: به گوشیم.

18:09:35 اوسیپوویچ :مسیر جدید 240.

18:10:16 اوسیپوویچ :مسیر 220.

18:10:35 اوسیپوویچ : اما مسیر من 220 است!

18:10:51 اوسیپوویچ : فهمیدم. هدف به همراه چراغهای ضدتصادم روشن پرواز می کنه.

18:11:20 اوسیپوویچ : 8000.

18:11:25 اوسیپوویچ : من با چشم می بینمش و روی صفحه رادار دارمش.

18:12:15 اوسیپوویچ : فهمیدم.

18:13:05 اوسیپوویچ : می بینمش. قفل بر روی هدف.

18:13:26 اوسیپوویچ : هدف جواب نمی ده.

18:13:28  007 : ....

18:13:35 اوسیپوویچ :تایید می شود. هدف در مسیر 250.

18:13:40 اوسیپوویچ : روشن.

18:14:10 اوسیپوویچ : فهمیدم. در این لحظه اولی است.

18:14:34 اوسیپوویچ : فهمیدم. سرعت اندازه است. احتیاج به پس سوز ندارم.

18:14:39 توکیو: صفر یک پنج کره. اجازه صعود به سه هفت صفر داده می شود.

18:14:41 اوسیپوویچ : 2700 تا مانده.

18:14:50 015 : واضحه... صعود آ اچ به سه هفت صفر حالا سه پنج صفر را ترک می کنیم.

18:14:57 توکیو: توکیو...

18:14:50 007 : توکیو! صفر صفر هفت کره صحبت می کنه.

18:15:03 توکیو: صفر صفر هفت کره...

18:15:07 007 : صفر صفر هفت درخواست صعود به ارتفاع سه پنج صفر را دارد...

18:15:13 توکیو: ارتفاع سه پنج صفر؟

18:15:15 007 : تایید می شود صفر صفر هفت اکنون در ارتفاع سه سه صفر است.

18:15:19 توکیو: شنیدم به گوش باش.

18:15:21 007 : شنیدم.

18:15:21 007 : خدای من! این رادیو چقدر بد کار می کنه.

18:17:44 015 : توکیو! صفر یک پنج صحبت می کنه؛ به ارتفاع سه هفت صفر رسیدیم...

18:17:49 توکیو: صفر یک پنج، شنیدم.

18:18:34 اوسیپوویچ : چراغهای ضدتصادم روشن هستند. چراغهای ضدتصادم روشن هستند.

18:18:54 اوسیپوویچ : فهمیدم. فاصله 7.5؛ مسیر 230.

18:19:02 اوسیپوویچ : به هدف نزدیک می شوم.

18:19:08 اوسیپوویچ : وقت به اندازه کافی هست.

18:19:44 میگ-23: من پشت هدف هستم؛ فاصله 25(کیلومتر).

19:20:08 اوسیپوویچ : مزخرفه! یعنی زد.جی من قبلا قفل کرده!

18:20:08 توکیو: صفر صفر هفت کره.

18:20:11 توکیو: صفر صفر هفت صعود به سه پنج صفر بلامانع است.

18:20:21 007: شنیدم صفر صفر هفت از سه سه صفر به سه پنج صفر صعود می کنه.

18:20:28 توکیو: شنیدم.

18:21 کورنوکوف: گراسیمنکو، این جفتک پرونی ها رو در پست فرماندهی تموم کنید. این سرو صداها چیه؟ من دوباره دستور رو تکرار می کنم: شلیک کنید، به هدف 60-65( منظور پرواز007) شلیک کنید. 60-65 رو نابودکنید.

18:22 گراسیمنکو: ویلکو.

18:22 گراسیمنکو: اطاعت می شه و تاراسوف اینجا است. هدایت میگ-23 رو از اسمیرنیخ بگیر، میگ-23 را صداکن. میگ-23 الآن پشت سر هدف هست. هدف رو نابود کن.

18:22 گراسیمنکو: دستور دریافت شد. نابودی هدف 60-65 با شلیک موشک، با گرفتن هدایت جنگنده از اسمیرنیخ موافقت می شود.

18:22 کورنوکوف: دستور را انجام بده. بزنش!

18:22:02 اوسیپوویچ : هدف سرعتش رو کم می کنه.

18:22:17 اوسیپوویچ : دارم دورش می چرخم. قبلا در جلوی هدف پرواز کردم.

18:22:17 کنترل ساخالین: سرعتت رو زیاد کن اوسیپوویچ .

18:22:23 اوسیپوویچ : سرعت رو زیاد کردم.

18:22:25 کنترل ساخالین: هدف سرعتش رو زیاد کرده؟ آره؟

18:22:29 اوسیپوویچ : نه، اون سرعتش رو کم کرده.

18:22:30 کنترل ساخالین: شلیک کن؛ اوسیپوویچ .


مترجم:رضاکیانی موحد


در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.