جمعه 10 شهریور 1391 05:58 ب.ظ نظرات ()

پاریس سقوط کرده بود و آلمانها با خوشحالی در پی برگذاری مراسم رژه پیروزی بودند. اما افراد گروه مهندسی ورماخت در این خوشحالی  سهیم نشده بودند چرا که وظیفه آنها هنوز به پایان نرسیده بود. فرانسوی ها قبل از سقوط شهر، گنج کوچکی را به آبهای رودخانه سن سپرده بودند تا به دست آلمانها نیافتد. آنها زمان زیادی را صرف جستجوی رودخانه سن کردند و سرانجام پس از روزها جستجو،  گنج خود را یافتند. این گنج، ماشین کوچکی با نام وی پی 38 بود که پدربزرگ رباتهای نظامی به شمار می رود. رباتهایی  که امروزه در جنگهای مدرن به گوشه و کنار میادین نبرد سرک می کشند ...

شرکت کگرس تا زمان سقوط پاریس در ماه جولای 1942، تنها توانسته بود یک نمونه آزمایشی از ماشین خود را بسازد. درزمان شکست ارتش فرانسه، این ماشین زرهی کوچک به رودخانه سن انداخته شد تا به دست آلمانها نیافتد اما توسط آلمانها از آب گرفته شد و به عنوان الگویی برای ساخت نمونه های ابتدایی رباتهای نظامی بکاررفت. آلمانها ربات کوچک خود را جالوت نام دادند. هدف از طراحی این ماشین زرهی کوچک آن بود که به وسیله آن بتوانند مقداری خرج انفجاری را به میان خطوط دفاعی دشمن برده و منفجر کنند. آلمانها نمونه خود را در سال 1942 تکمیل کردند و هزاران عراده از آن را تولید کردند. این ربات وزنی کمتر ازنیم تن داشت و به وسیله سیم هدایت می شد. جالوت وظایف مختلفی مانند حمله به تانکهای دشمن،  از هم گسستن آرایشهای متراکم پیاده نظام، از بین بردن استحکامات و نابود کردن ساختمانها را برعهده داشت.


نمونه اولیه به وسیله یک موتور برقی حرکت می کرد. این موتور به جالوت اجازه می داد تا بدون سر وصدا تا نزدیکی دشمن پیشروی کند و در آنجا سرباز هدایت کننده جالوت، ماشین زرهی کوچک را به همراه مواد منفجره حمل شده منفجر کند. وزن مواد منفجره بسیار کم بود و بنابراین تاثیر زیادی بر دشمن نداشت. موتور برقی و باتری های آن نیز بسیار گران قیمت بودند.

به دلیل کارآیی پایین موتور برقی، تصمیم گرفته شد که از یک موتور بنزینی برای حرکت جالوت استفاده شود. این نمونه جالوت وی آ نام گرفت. موتور جدید قیمتی در حدود یک سوم موتور برقی داشت ولی هنوز مشکل توانایی جالوت حل نشده بود. موتور بنزینی تنها اجازه حمل 100کیلوگرم مواد منفجره را به جالوت می داد. درضمن، این موتورها  از نظر فنی غیرقابل اطمینان و مشکل زا هم بودند. شنی و سیستم تعلیق جالوت وی آ دوباره طراحی شد و با جالوتهای اولیه تفاوتهای اساسی داشت.



آخرین نمونه از جالوت -با نام جالوت وی بی- از موتور بنزینی مدل قبل استفاده کرد ولی آن را بزگتر کرده بودند. در این نمونه خرج انفجاری در جلوی بدنه و موتور در وسط بدنه قرارداده شده بود. در قسمت عقب بدنه قرقره حمل سیم بود که سیمی به طول 650 متر را در خود جای داده بود. مابین قرقره سیم و موتور باک بنزین 6 لیتری جالوت قرارمی گرفت.

[http://www.aparat.com/v/73ad7ab4e5a61a8b2ae2d95ea396ff39268314]


با فرا رسیدن بهار 1942، جالوت در تمام جبهه ها بکارگرفته شد. جالوت اغلب در واحدهای مهندسی-رزمی و یا زرهی بکار می رفت. در نبرد معروف کورسک، جالوت کارآیی خوبی از خود نشان نداد. آنها در میدانهای مین روسها گیر می کردند و در صورت پاک کردن قسمتی از میدان مین، راهی برای علامت دادن به واحدهای زرهی و یا علامت گذاری زمین پاکسازی شده نداشتند. شورش سال 1944 ورشو سبب بدنامی جالوت شد. در آنجا ورماخت و اس اس برای درهم شکستن مقاومت مردم لهستان از جالوت به صورت گسترده ای استفاده کردند. در تهاجم روز دی -در جبهه نرماندی- نیز تعدادی از جالوتها به علت قطع شدن سیمشان به دست متفقین افتادند. آلمانها در تبلیغات خود مانور زیادی بر روی این ربات می کردند اما در حقیقت ارزش رزمی آن بسیار پایین بود. در زمان تسلیم شدن آلمان به متفقین از حدود 5000 عراده جالوتی که تولید شده بود هنوز 3797 عراده به جبهه ها فرستاده نشده بود.


با وجود تعداد نسبتا بالا، جالوت سلاح موفقی نبود. علل عمده عدم توفیق جالوت عبارتند از: سرعت کم، قیمت زیاد، توانایی محدود در زمینهای ناهموار، ارتفاع کم بدنه از زمین، زره ضعیف، عدم اطمینان به سیستم هدایت سیمی. یکی دیگر از مشکلات جالوت این بود که سرباز هدایت کننده آن باید از زمان حرکت جالوت تا زمان انفجار، هم جالوت و هم هدف را در میدان دید خود نگه می داشت. اما به هرحال جالوت به توسعه تکنولوژی کنترل از راه دور در دوران پس از جنگ کمک زیادی کرد. در انتها نگاهی به مشخصات فنی این رباتهای اولیه می اندازیم.

مشخصات فنی جالوت ئی

سرعت در جاده:10 کیلومتر برساعت
برد در جاده : 2 کیلومتر
موتور: 2 موتور الکتریکی بوش  2.5 کیلووات
تعداد:2650عراده
وزن:370 کیلوگرم
طول:1.50متر
عرض:0.85متر
ارتفاع: 0.56 متر
وزن خرج:60 کیلوگرم مواد منفجره
قطر بدنه: 5 میلیمتر

مشخصات فنی جالوت وی آ (جالوت بنزینی)

قدرت: 12 اسب بخار
سرعت در جاده:10 کیلومتر برساعت
برد در جاده : 12 کیلومتر
موتور: 1موتور2 سیلندر 2 زمانه  زان داپ بنزینی
تعداد:4590عراده
وزن:365 کیلوگرم
طول:1.60متر
عرض:0.85متر
ارتفاع: 0.60 متر
وزن خرج:75 کیلوگرم مواد منفجره
قطر بدنه: 5 میلیمتر

مشخصات فنی  جالوت وی بی

قدرت: 12 اسب بخار
سرعت درجاده: 11.5 کیلومتر بر ساعت
موتور: 1موتور زان داپ بنزینی
وزن:430 کیلوگرم
طول:1.63متر
عرض:0.91متر
ارتفاع: 0.62 متر
تعداد:325عراده
وزن خرج:100 کیلوگرم مواد منفجره
قطر بدنه: 5 میلیمتر

انتشار یافته در مجله جنگ افزار
تهیه و ترجمه:رضاکیانی موحد


در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.


قایقهای انفجاری


ماهتاب جنگ جهانی دوم



اثرات جنگ، ناامیدی، یک زن آلمانی در داساو، 1945 


سپر دفاع موشکی؛ چالش جدید راهبرد نظامی ایران