شنبه 18 شهریور 1391 11:15 ق.ظ نظرات ()

 

 

زیردریایی دیزل-الکتریک سوریو توسط صنایع سنگین میتسوبیشی و در حوضچه کاواساکی برای نیروهای دفاعی ژاپن ساخته شده است. سوریو یک نمونه بهینه سازی شده از زیردریایی های کلاس اویاشیو می باشد.

ساخت اولین نمونه از زیردریایی های این کلاس ،اس.اس-501 سوریو، در ماه مارس 2005 آغاز شد. این زیردریایی در دسامبر 2007 به آب انداخته شد و در مارس 2009 به خدمت پیوست. زیردریایی دیگر از این کلاس ،اس.اس-502 آنریو، درست یک سال بعد وارد خدمت نیروی دریایی ژاپن شد. قرار است که 5 فروند از این زیردریایی ها ساخته شود. این زیردریایی ها را زیردریایی های کلاس 2900 تن و همچنین پروژه 16اس.اس نیز می نامند. پایگاه سوریو و آنریو در بندر کوره است و هر دو زیردریایی در ناوگان اول زیردریایی خدمت می کنند.

طراحی و مشخصات

طراحی سوریو اساسا بر الگوی زیردریایی های کلاس اویاشیو استوار است. البته سوریو بزرگتر از اویاشیو است و از حیث تناژ سنگین ترین زیردریایی فعلی نیروی دریایی ژاپن می باشد. طراحی سوریو توسط کامپیوتر صورت گرفته است. بدنه زیردریایی از فولاد قابل کشش ساخته شده است و برای محو کردن انعکاس امواج صوتی یک لایه عایق کننده تمامی بدنه را پوشانده است. قسمتهای داخلی زیردریایی هم از پوشش های ضدانعکاس برخورداند. زیردریایی سوریو از طرحی پنهان کار برخوردار است.

تسلیحات

سلاح اصلی سوریو 6 قبضه اژدرافکن 533 میلیمتری است که توانایی شلیک اژدرهای تایپ-89 و موشکهای ضدکشتی هارپون را دارند. برد موشک هارپون بیش از 120 کیلومتر می باشد. تایپ-89 یک اژدر هدایت سیمی است که به سونار آشیانه یاب آن به صورت فعال و غیرفعال کار می کند. سرعت آن 130 کیلومتر بر ساعت است و می تواند با اهدافی در فاصله 50 کیلومتری درگیر شود. وزن این اژدر 267 کیلوگرم است.

نظارت

زیردریایی سوریو به یک دستگاه رادار ناوبری و جستجوی سطحی زد.پی.اس-6 اف و یک دستگاه سونار مجتمع شامل 4 آرایه ی جانبی با فرکانس پایین، یک دستگاه سونار در پاشنه و یک دستگاه سونار یدک کش مجهز شده است. . سونار قدرتمند سوریو قدرت شناسایی آن را به شدت بالا برده است.

جنگ الکترونیک

علاوه بر سنسورهای الکترونیک، سوریو مجهز به یک سیستم جنگ الکترونیک زد.ال.آر-3-6 نیز می باشد. به علاوه، دو پرتاب کننده زیر آبی نیز بر روی سوریو نصب شده است که می توانند به شلیک اهداف دروغین پر صدا برای فریب دادن سونارهای دشمن بپردازند.

پیشرانه

سوریو از دو دستگاه موتور دیزل 12 سیلندر ساخت کاواساکی و 4 موتور استرلینگ ساخت همین شرکت به عنوان پیشرانه استفاده می کند که جمعا می توانند توان 2.9 مگاوات در سطح و 6 مگاوات در عمق نیروی برای به حرکت درآوردن زیردریایی تأمین کنند. سوریو اولین زیردریایی ژاپنی است که به موتورهای استرلینگ ،که تحت لیسانس سوئد در ژاپن ساخته شده اند، مجهز می شود.

استرلینگ یک موتور بی صدا و بدون لرزش با محفظه احتراق خارجی است. موتورهای مستقل از هوای استرلینگ نیاز به شارژ مکرر باتری های زیردریایی در سطح را کاهش می دهند و قابلیت بقا در زیر آب را به صورت مضاعفی برای سوریو فراهم می آورند. سرعت سوریو در سطح به 13 گره دریایی و در عمق به 20 گره دریای بالغ می شود.

موتور الکتریکی سوریو پروانه انتهایی زیردریایی را می چرخاند. سکان X شکل سوریو مانورپذیری زیادی را ، به ویژه هنگامی که زیردریایی به بستر دریا نزدیک است، فراهم می کند. این سکانها اولین بار در زیردریایی های سوئدی کلاس گوتلند بکار رفتند.

اس.اس-501 سوریو

مشخصات

طول

84

قطر

9.1

آبخور

8.4 متر

حداکثر ظرفیت

4200 تن

خدمه

9 افسر+ 56 ملوان

پیشرانه

       2 دستگاه موتور 12 سیلندر دیزل

4 دستگاه موتور مستقل از هوای استرلینگ با مجموع قدرت 3900 اسب بخار در سطح و 6000 اسب بخار در عمق

سرعت

13 گره بر روی سطح

20 گره در عمق

برد

6100 مایل دریایی با سرعت 6.5 گره

عمق غوطه وری

900 متر


رضاکیانی موحد

منتشر شده در ماهنامه جنگ افزار

در صورت استفاده در سایر وبلاگها و سایتها لینک مطلب در Wars and history و نام نویسنده و یا مترجم را ذکر کنید.



بر سرکورسک چه آمد؟


دونیتس، فرمانده ناوگان آلمان، بی گناه یا گناهکار؟




اولین گام به سوی آبهای آزاد(استراتژی آینده نیروی دریایی کره جنوبی)